David og goliat
Egentlig burde vi, hver gang vi spreder mørket ved tryk på en knap, sende en bekymret tanke til vore forfædre, der klarede sig med skæret fra arnen, med en antændt fyrrepind, med tranlampen eller, hvis det kom højt, med et lys i en stage. Det sidste, stagelyset, var oprindelig et kirkeligt anliggende, men verdslige stormænd tog det til sig, og det er sikkert hurtigt vandret ned ad rangstigen. Der kom bedre lyskilder - petroleumslampen, gaslyset, det elektriske lys - men lyset i stagen har der stadig været brug for. Det må på en eller anden måde indeholde noget - en slags åndeligt vitamin - vi ikke kan undvære.
Af Redaktionen
De to stager på billedet, så forskellige i størrelse, er kopier fremstillet af smed Thomas Nørgaard, Moesgård, på Skalks bestilling og med henblik på interesserede blandt læserne. Originalen til den store tilhører Nationalmuseet. Den er fundet ved ruinen af Gurre, Valdemar Atterdags nordsjællandske slot, som han ifølge sagnet elskede højere end mennesker må, og har vel engang stået tændt - om ikke på Valdemars så dog på en af hans efterfølgeres bord. Modstykket, den lille, men lette og elegante barokstage, har sit til 1600-årene daterede forlæg fra Den gamle By i Århus. I fjederen på siden kunne man i en snæver vending anbringe en af de omtalte fakkelpinde. Lys var dyre.
De to kopier er som originalerne af jern og måler henholdsvis 46 og 19 cm i højden. Prisen på Gurrestagen er 480 kr, på Århusstagen 112 kr. For den første må regnes med en vis leveringstid.